High five

Stichting MIND is hét goede doel op het gebied van mentale gezondheid in Nederland. Wij zijn een fondsenwervende organisatie die publieksvoorlichting geeft en met onderzoek en innovatie bijdraagt aan een betere mentale gezondheid op lange termijn. De MIND Hulplijn, voorheen MIND Korrelatie, maakt onderdeel uit van Stichting MIND en geeft anonieme hulp bij jaarlijks ca. 17.000 vragen over psychische en psychosociale problemen. Stichting MIND werkt nauw samen met de vereniging MIND Platform. Daarnaast zijn er nog vele formele en informele contacten. Binnen dit netwerk komt de beweging MIND tot stand. MIND als beweging wil zeggen dat anderen uitgenodigd zijn om (ook) actief mee te doen. Dat kunnen individuen zijn of organisaties. MIND werkt graag samen met iedereen die zich voor een psychisch gezonde samenleving wil inzetten.

Donaties en giften

Om haar taken uit te kunnen voeren is MIND afhankelijk van steun uit de samenleving. Daarom zijn we zeer dankbaar voor de bijdragen en steun die wij ontvangen van onze trouwe donateurs uit bijvoorbeeld eenmalige giften, structurele donaties, periodieke schenkingen, nalatenschappen en donatie uit evenementen. Daarnaast hebben wij inkomsten uit loterijen en uit beleggingen.

Particuliere Fondsenwerving

MIND richt zich op een verantwoorde, effectieve en efficiënte manieren van fondsenwerving. Integriteit, verantwoording en transparantie zijn hierbij kernbegrippen voor onze organisatie. Om onze doelstelling te kunnen realiseren zijn fondsen nodig. Een van de wijze waarop wij fondsen werven is via particuliere fondsenwerving gericht op het Nederlandse publiek. Dit doen we via verschillende communicatiekanalen zoals online, e-mail, sociale media, telefoon en per post. In 2024 hadden we 13.887 actieve donateurs. Daarnaast ontvangen wij giften uit nalatenschappen en via onze acties en evenementen. In 2024 zijn mooie resultaten geboekt met peer-to-peer fondsenwerving, ofwel MIND Acties & Evenementen. In totaal waren de donatieopbrengsten van acties en evenementen in 2024 € 405.000, ruim boven begroting. MIND verwacht verdere groei en zal hierop blijven investeren.

Acties en evenementen

Dat mensen het belangrijk vinden om ‘iets’ te kunnen doen als het gaat om mentale gezondheid, blijkt wel uit de vele particuliere acties die jaarlijks door mensen in Nederland worden gestart om geld op te halen voor Stichting MIND. Zij doen dat vanuit hun eigen intrinsieke motivatie voor een betere bewustwording en bespreekbaarheid van psychische aandoeningen. Veel mensen gingen hardlopen, fietsen, veilingen organiseren en meer. De donateurs die de sponsoracties hebben gesteund zijn naderhand telefonisch benaderd met de vraag of ze MIND ook nog verder willen steunen door (structureel) donateur te worden. Een groeiend aantal sponsoracties op www.doemeemetmind.nl wordt gestart naar aanleiding van het verlies van een dierbare door zelfdoding. Nabestaanden en betrokkenen actievoerders ervaren het doen van een sponsoractie voor MIND als ‘íets kunnen doen met het verdriet’ en hebben hierdoor het gevoel te kunnen bijdragen aan het voorkomen van psychisch lijden van anderen.

Los van de particuliere acties organiseerde MIND zelf ook een aantal evenementen in 2024, zoals de MIND Blue Monday Run. Daarnaast haakten we bij diverse evenementen aan, zoals de Down Under Obstacle Run en de (Nijmeegse) Vierdaagse Sponsorloop. Meer over deze evenementen is te lezen in het uitgebreide verslag van Stichting MIND

Summer Ride 22 juni

Partners Vriendenloterij en Nederlandse Loterij

MIND is beneficiant van twee loterijen: de Nationale Postcodeloterij en de Nederlandse Loterij. Stichting MIND ontving in 2024 vanuit Nationale Postcodeloterij een vaste bijdrage van € 900.000. Daarnaast heeft Stichting MIND bij de VriendenLoterij de mogelijkheid donateurs mee te laten spelen voor Stichting MIND met zogenoemde ‘geoormerkte loten’. Van iedere speler die Stichting MIND opgeeft als goed doel, ontvangen wij 40% van de opbrengst van een lot. In 2024 hebben de geoormerkte loten van de Vriendenloterij voor € 97.941 bijgedragen aan de inkomsten van Stichting MIND. Een bijzondere bijdrage van de Postcodeloterij kreeg MIND via de speciale goededoelen-editie van de Miljoenenjacht. Directeur Dienke Bos wist hier mee te spelen en zo een bedrag van € 3.000 voor MIND te winnen. Als begunstigde partij brengen wij de Nationale Postcodeloterij en de Nederlandse Loterij in onze communicatie-uitingen onder de aandacht.

Lees hier het volledige verslag (pdf) van Stichting MIND 2024

cbf logo

MIND heeft het keurmerk Erkend Goed Doel. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) geeft deze erkenning aan fondsenwervende organisaties die zich op een verantwoorde manier bezighouden met het inzamelen en besteden van donaties. Om het CBF-keurmerk te mogen voeren, moeten fondsenwervende organisaties aan een groot aantal eisen voldoen. Goede doelen met de erkenning worden jaarlijks door het CBF gecontroleerd en eens in de drie jaar uitgebreid getoetst. Bekijk hier ons CBF Erkenningspaspoort. Het CBF is een onafhankelijke stichting die al sinds 1925 toezicht houdt op de inzameling van geld voor goede doelen. Het keurmerk is ook voor de donateurs een geruststellend gevoel. Hierdoor weten ze dat hun donaties goed besteed worden en dat MIND transparant werkt.